Jak wyliczać kalorie? Jak sprawdzić swoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne?

Dieta to najważniejsza kwestia, która bezpośrednio wpływa na nasz wygląd, zdrowie, jak również samopoczucie. Liczenie kalorii to najpopularniejszy sposób, by masa ciała, wyniki badań, były pod całkowitą kontrolą. Jak wyliczać kalorie? Przyjrzyjmy się zagadnieniu z bliska. 

Kaloria- czyli wartość, od której wszystko się zaczyna

Kaloria to termin, z którym niejednokrotnie spotkał się każdy z nas.  Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne jest tematem pierwszorzędnym dla każdego dietetyka. Zanim dowiemy się jak wyliczać kalorie, warto zastanowić się, czym kcal w ogóle jest. Kaloria wyraża ilość energii, która przeciętnie przyswaja organizm podczas spożycia danego produktu. To podstawowy parametr dietetyczny. Właściwy bilans energetyczny jest niezbędny do podtrzymania prawidłowych funkcji życiowych. Kaloryczność to bardzo złożone zagadnienie, a prawidłowe wyliczenie to niezbędne działanie do przeprowadzenia właściwych procesów w naszym organizmie. 

Jak wyliczać kalorie? Liczy się ilość 

Na samym początku należy zaznaczyć, że by zacząć liczyć kalorie należy wiedzieć, że nie możemy obyć się bez wagi kuchennej. Dlaczego? Ponieważ ilość kalorii na opakowaniach, czy w różnych tabelkach kalorycznych, najczęściej podawana jest na 100 g. Często zdarza się, że w naszych posiłkach znajduje się zupełnie inna gramatura. Licznik kalorii musi być dokładnie określony przez ilość danego produktu. Dzięki temu uda nam się wyliczyć miarodajną liczbę kalorii. 

Od czego zależy zapotrzebowanie kaloryczne?

Każdy organizm jest inny. Przemiana materii jest kwestią niezwykle indywidualną. Dlatego jadłospis każdego z nas musi być dopasowany do indywidualnych potrzeb. Bardzo duże znaczenie ma także współczynnik aktywności fizycznej. To właśnie od tych czynników zależy ilość kcal, jaką powinniśmy dziennie spożyć. Co więcej, musimy także określić, czy chcemy przytyć, czy schudnąć, a więc, czy naszym celem jest redukcja. Często chcemy pozbyć się tkanki tłuszczowej, a cieszyć się przyrostem masy mięśniowej. To właśnie od takich, indywidualnych priorytetów i celów zależy najwłaściwsza podaż kcal. 

Kalkulator kcal- gotowe narzędzie do wykorzystania 

Kalkulator kalorii to jedno z najprostszych sposobów, by wiedzieć, jak wiele jedzenia w ciągu dnia należy spożywać. To idealne rozwiązanie, by sprawdzić na bieżąco, czy nasza dieta to deficyt kaloryczny, czy już nadwyżka. Do obliczenia potrzeba jednie podać wagę, czy ilość, jak również rodzaj produktów. Aplikacja w trybie natychmiastowym poda, jak wiele kcal przyswoiliśmy wraz z pożywieniem. Z całą pewnością kalkulator kcal to najszybsza metoda, by wiedzieć, ile powinieneś spożywać, by osiągać zamierzone rezultaty. 

CPM, czyli całkowita przemiana materii

Jak właściwie obliczać kalorie? CPM to wskaźnik, który dodatkowo, oprócz kalorii, warunkuje skuteczne i trwałe odchudzanie. To właśnie on pozwala obliczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne na jeden dzień. CPM uwzględnienia poziom aktywności fizycznej, stan zdrowia, jak również rodzaj posiadanej pracy. By jednak móc obliczyć CPM, w pierwszej kolejności oblicz się PPM. Jest to wskaźnik podstawowej przemiany materii. To on określa, ile kalorii dziennie mamy przyjąć, by zaspokoić zapotrzebowanie organizmu do podtrzymania podstawowych funkcji życiowych. Do wyliczenia PPM bierze się pod uwagę masa ciała, wiek, płeć, wzrost, czy ogólny stan zdrowia. PPM wylicza się na dwa sposoby – metodą bezpośrednią, jak również pośrednią. Mierzy się zużywany przez organizm tlen, ilość wydalanego dwutlenku węgla, jak również ilość ciepła, jaka wydalana jest przez organizm. 

Kaloria a inne wartości

Kaloria to zdecydowanie pojęcie kluczowe, by obliczyć, jak dużo wartość kaloryczna została przyswojona. Należy jednak zaznaczyć, że kaloryczność posiłku nie jest jedynym zagadnieniem, na które należy zwrócić szczególną uwagę. To, by spożywać mniej kalorii, to jedno. Jednak nie można zapominać o wartości odżywczej. Należy wiedzieć, nie tylko ile kcal jest w danym produkcie, ale także jak wiele odnaleźć można w nim białka, jak kształtują się tłuszcze, jak wyglądają węglowodany. Jeśli chcemy schudnąć, zbudować masę mięśniową, z całą pewnością deficyt kalorii to jedno, a drugie to mała zawartość węglowodanów, na rzecz dużej ilości białka. Nie tylko ilość przyjmowanych kalorii ma znacznie. Jeśli spożywamy minimum kalorii, ale posiłki składają się głównie z węglowodanów, wówczas takie produkty spożywcze mogą znacznie utrudniać proces utraty wagi. 

Złe nawyki żywieniowe dotykają coraz więcej osób. W Twojej diecie często znajdują się przetworzone produkty. Obliczanie zapotrzebowania kalorycznego, a więc to, ile kalorii potrzebuje nasz organizm, to kwestia priorytetowa, jeśli chcesz schudnąć. Ciesz się z utraty wagi, a Twoja dieta będzie jedynie dodatkiem, a nie najważniejszym elementem każdego dnia.